onsdag 27. juli 2011

Er du døgnåpen?

I Dagbladets Magasinet 23.07.11 skriver familieterapeut Jesper Juul en artikkel om viktigheten av personlig autoritet og at et minimum av selvfølelse må til for å kunne bygge opp den personlige autoriteten. Så hva er personlig autoritet?

*Hvor godt jeg kjenner meg selv - min indre og ytre atferd, mine følelse, mine verdier og mine grenser. Dette utvikler seg hele livet, bare tempoet avhenger av hvordan omgivelsene forholder seg til meg.
*Hvordan forholder jeg meg følelsesmessig og moralsk til det jeg vet om meg selv? Dette avhenger av hvordan mine foreldre og andre primære voksne forholder seg til meg. Barn samarbeider i tro på at deres foreldre elsker dem, og overtar derfor foreldrenes holdninger til dem uansett om de er preget av anerkjennelse (det optimale), ris og ros, moralisering, fordømmelse, eller fysisk og psykisk vold.
Sunn selvfølelse betyr at man har et nøkternt, nyansert og aksepterende forhold til seg selv - at man føler man har rett til å være på jorda, akkurat som man er.
Ved liten selvfølelse følger ofte manglende selvrespekt og evne til å ta seg selv alvorlig. Juul forteller om en mor som strever med å gi barna sine den oppmerksomheten de krever av henne, og hun er helt utslitt. Hans svar: begynn å ta deg selv alvorlig - inklusive dine personlige behov, grenser og begrensninger. Som han sier:" en mor som har butikken åpen hele døgnet, og lider under det, er ikke troverdig".

Vi behøver ikke å være perfekte eller spesielt flinke for å gjøre oss fortjent til vår egen eksistens. Og barna våre vil ha ekte vare, det vil si foreldre som er tydelige på sine behov og grenser istedefor å spille den perfekte superforelderen. Noe å tenke på når du er så sliten at du nesten stuper fordi ungenes behov alltid går foran dine egne? Eller andre personer i livet ditt for den saks skyld.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar