onsdag 13. juli 2011

SIMSALABIM: bolledeig og lavkarbo-knekkebrød

Jeg er veldig glad i å bake og prøve ut nye matoppskrifter. Men for at det skal gi meg glede og overskudd må jeg ha lyst og ork til å gjøre det, hvis ikke blir det bare krøll. 
Noen ganger har jeg veldig lyst til å bake selv om jeg egentlig ikke orker, og for å gjøre jobben lettere gjør jeg følgende: når jeg allikevel er i gang med å bake noe så veier jeg opp de tørre ingrediensene til for eksempel en porsjon boller og har det i en brødpose. Så skriver jeg utenpå hva det er (boller) og hva som mangler for å lage deigen (5dl melk, 125g smør) samt steketemperatur og steketid ( 250 grader i ca.10-14 min). Så legger jeg posen i kjøkkenskapet, og neste gang jeg får lyst på boller er det bare å hive innholdet i posen i en bolle og ha i melk og smør, så er deigen klar.
Simsalabim: bolledeig på få minutter!!! Og det er supert å ha noen sånne bakeposer liggende hvis du skal bort på en hytte, camping, besøk eller lignende. Da slipper du å drasse med deg eller kjøpe alle ingrediensene dit du kommer, for du har jo nesten alt du trenger i posen. Dette gjør jeg når jeg baker boller, brød og lavkarbo-knekkebrød. Og for de av dere som trenger noen oppskrifter som er sikre som banken, så deler jeg mine på knekkebrød og boller med dere:                                                                                            
Lavkarbo-knekkebrød:
200 g solsikkekjerner
1dl linfrø
1dl sesamfrø
2, 25dl (50g) kruskakli
2 toppede ss fiberhusk
1 ts salt
5 dl vann
Bland alt, la stå noen minutter før du smører det jevnt utover to bakeplater dekket med bakepapir, ikke helt ut i kanten. Varmluft 160 grader, 45 min. Tas ut etter 10 min for å skjære i biter med pizzahjul.
(Oppskriften er "Nannahs supergode knekkebrød" fra forumet lavkarbo.no)

Boller (20 stk):
800 g hvetemel (kan lønne seg å lage en pose med litt ekstra hvetemel i tilfelle det trengs mer)
1 pose tørrgjær
2 dl sukker
5 dl melk
125 g smeltet smør
Smelt smør i en kjele, ha i melka og la kjelen stå noen sekunder på plata før du tar den av varmen. Sett den tilbake litt hvis væsken ikke er varm nok. Bland med alt det tørre, elt deigen godt, hev ca. 1 time. Form til boller, la heve ca. 30 min. Stekes på 250 grader i ca. 10-14 min. (avhenger av ovnen din).


PS: Det er lurt å ha de tørre ingrediensene i en dobbelt pose, altså to brødposer utenpå hverandre i tilfelle det skule gå hull på den innerste. Og når du skriver på posen så funker vannfast sprittusj best. Eventuelt kan du skrive det på en lapp og legge den i den ytterste posen. Dette kan også være supre gaver å gi bort: tenk å få en pose (nesten) ferdig blandet bolledeig med hjemmelaget touch :-)
Enda et PS: Hvis du ikke liker å bake så la deg ikke stresse av dette, kjøp heller en pose med ferdige boller i butikken. Å bake skal være en ting du gjør fordi det gir deg glede.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar