fredag 27. mai 2011

Kommentarer - hva som gir deg glede

Det er så spennende å høre om hva som gleder andre :-) 


Renate: " For mange år siden når jeg bodde i London, var ukas lille lykke å gå på irsk pub å spise chicken/mushroom pai og lese avis helt ALENE. Jeg omgikk masse mennesker hele tiden og synes det var deilig å få litt tid alene. Nå har jeg barn og synes faktisk det er enda viktigere med denne alenetiden innimellom. Vanskelig å få til noen ganger, men veldig viktig! Ellers er vi veldig flinke til å leie billige småhytter rundtomkring. Vi har laget et "mobilt turkjøkken" som raskt kan kastes inn i bilen med både unger, bikkje og fiskestenger :)) Vi liker å dra bort i all enkelthet og nyte boksmat på primus, yatzi og kortspill med ungene, et glass rødt i skinnet av telys... Raskt, enkelt og billig! Og kan derfor gjøres oftere :))".


Siljesilje: "I går ettermiddag når jeg var ute og gikk i sentrum, så så jeg plutselig et lite område med veldig fine små blå blomster jeg fikk lyst å fotografere. Men så tenkte jeg at nei det blir flaut sånn midt i blandt alle. Men så gjorde  jeg det likevel, siden jeg hadde lyst, og man får en så utrolig god følelse av å gjøre slike ting :-)".


Ei venninne av meg bruker trening som en kilde til nytelse. Ei annen venninne må være bevisst på å ikke trene for mye, for da blir det et stressmoment. Andre gleder seg til å legge seg i nyvasket sengetøy eller kjøper seg en økologisk kylling til middag fordi det gir en god følelse etterpå.


Når jeg snakker med mennesker som har det vanskelig blir jeg så glad hvis de vet noe om hva som gir dem glede. Da ber jeg dem om å gjøre det oftere og å begynne å lete etter flere ting. Hvilke interesser, hobbyer hadde de, hva likte de å gjøre før? For det er ofte sånn at når livet blir vanskelig så slutter vi å gjøre det som gjør oss godt. Ved å bli mer oppmerksom på hva som ga glede før og nå så kan en å velge å gjøre ting som er godt for en. Det igjen kan gi en opplevelse av kontroll fordi det er jeg som velger å gjøre dette fordi det gir meg en god følelse. Og det å føle at man har styring på noe er uvurderlig dersom livet generelt oppleves som kaotisk og uforutsigbart.  













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar