fredag 19. august 2011

Lavkarbo eller mindre karbo?

Lavkarbo vil si et kosthold med alt fra under 20 til maks 150 g karbohydrater om dagen, og det finnes mange ulike retninger å velge mellom. De hardbarka holder seg under 20 g karbohydrater om dagen (det er VELDIG lite for de aller fleste, for eksempel inneholder 2 potetlomper 20 g). Man skal unngå alt mel, stivelse (poteter, ris, pasta) og sukker, i tillegg også melk, frukt og grønnsaker som vokser under jorden avhengig av hvor mange karbohydrater per dag man ønsker å spise. Matvarer som har under 5 gram karbohydrater per 100 gram er supert. Det er også viktig å spise fett, mer enn det de fleste nordmenn er vant til vil jeg tro. Riktig fett er fettet fra melkeprodukter som seterrømme og kremfløte, smør, kokosfett, raps-og olivenolje. Det sier seg selv at dette er et kosthold som krever at man setter seg inn i hva all mat inneholder av karbohydrater og å finne gode oppskrifter og matvarer som kan brukes istedet for det man vanligvis spiser som inneholder mel, sukker osv. Det er stadig reportasjer om lavkarbo i diverse blader og aviser, og meningene er delte og mange.

Det som sies om dette kostholdet er at det kan gi mer energi og mindre sultfølelse fordi mindre karbohydrater gir mindre svingninger i blodsukkernivået. Og det må jeg si stemmer for meg gitt! Jeg ligger ikke på 20 gram om dagen, det er altfor tøft for meg. Men derimot har jeg kuttet drastisk ned på brød, ris, poteter, godteri og juice. Istedet for brød eller frokostblanding til frokost spiser jeg tyrkisk yoghurt med varme bringebær som jeg har tint i microen. Til lunsj spiser jeg hjemmelaget knekkebrød (se tidligere innlegg med oppskrift) med smør og tykt lag med pålegg (gulost, brie, Philadelphia, kjøttpålegg, kokt egg) eller salat med ost, skinke og dressing. Til middag bruker jeg all slags kjøtt og fisk, grønnsaker og noe fett (saus, dressing, smør). Jeg elsker fløtegratinerte poteter, og lager det med sellerirot. Og ikke gjør sånn det står i mange oppskrifter, at den skal skjæres i staver eller store biter. Det blir mye bedre å skjære tynne skiver med ostehøvel, legge det lagvis i form med ost mellom lagene og på toppen og så ha på fløte. Stekes på 200 grader i 45 minutter, og den smaker faktisk enda bedre dagen etter. Kjæresten min som elsker poteter syns den er bedre enn fløtegratinerte poteter :-) Og når jeg får lyst på noe på jobben tar jeg en neve med pistasjnøtter, det funker bra! Og jeg prøver ut masse oppskrifter jeg finner på diverse nettsider, og mye er veldig godt. Det finnes selvfølgelig lavkarbomat som jeg ikke liker og oppskrifter jeg prøver ut som jeg syns rett og slett smaker forferdelig, men det er så gøy når jeg lager ting med lite karbohydrater som virkelig smaker godt. Og ikke minst når jeg gjør min vri på en oppskrift og blir kjempefornøyd med resultatet, sånn som den fløtegratinerte sellerirota. Forrige helg lagde jeg lavkarbo crème brûlèe, og den ble fantastisk! Og i går lagde jeg noe som ble en mellomting av kokoskake og kokosbolle, genialt enkelt og kjapt som gikk ned på høykant hos både ungene og kjæresten. Så det å spise mindre karbohydrater kan være helt ok, til og med moro, og jeg merker det veldig godt på energinivået og sultfølelsen. Deilig å ikke gå rundt og være småsulten hele tiden sånn som jeg har pleid å være. Og jeg tar meg et par brødskiver til kveldsmat innimellom når det frister skikkelig, og jeg spiser godis på lørdagskvelden, og tar litt ris til middag når vi har det og spiser det jeg får servert når jeg er på besøk. Og jeg har 2 barn som jeg ikke ønsker skal reagere på at kostholdet mitt er veldig annerledes enn deres, så jeg justerer meg i forhold til det. Selv om jeg spiser ganske mye mer enn 20 gram karbo om dagen så er totalen ekstremt lavere enn tidligere, og jeg har virkelig lyst til å fortsette med det. Så ikke la deg skremme hvis lavkarbo virker uoverkommelig, tenk heller færre karbohydrater i hverdagen. For det man spiser påvirker jo hvordan man har det. Og er du fornøyd med det kostholdet du har så fortsett med det. Jeg er ikke ute etter å skape tvil om at det dere gjør og velger ikke er godt nok eller å påstå at det jeg gjør er det beste. Poenget er å gjøre det som er GODT for DEG.

Hvilket kosthold fungerer for deg, hva slags erfaringer har du? Og dere, hvis det er interesse for det legger jeg gjerne ut oppskriftene. Ha en fin helg :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar