mandag 8. august 2011

"SUPER"mamma eller grønn larve?

Jeg kan stå og lage middag samtidig som jeg hjelper sønnen min med å fylle vannflaska si samtidig som jeg snakker med ei venninne på telefon. Og samtidig er jeg pålogget på Facebook og har på radioen i bakgrunnen. Noen ganger går det helt greit, andre ganger merker jeg at det å ha oppmerksomheten flere steder gjør at jeg blir småsvimmel og rar i hodet, akkurat som øynene mine ikke klarer å henge med og "henger igjen" på den forrige tingen mens jeg allerede er over på den neste. Og stresshodepinen, den som hos meg starter med at jeg blir stram i musklene i panna, kommer krypende. Skjønner du hva jeg mener?

Men å gjøre flere ting på en gang sparer meg jo for tid - eller?

Å få til mer på mindre tid kalles multitasking. Forskning viser ulike funn når det gjelder hjernens evne til multitasking. I "Innsikt" nr.2 2011 står det at franske forskere mener at hjernen får store vanskeligheter om den forsøker å utføre flere enn to oppgaver samtidig, det vil da gå utover nøyaktigheten i utførelsen av oppgavene. "Dermed kan multitasking være sterkt overvurdert som en måte å spare tid på. Vi tror vi gjør flere ting på en gang, mens i virkeligheten veksler vi kun mellom et antall gjøremål der vi vier hver oppgave vekslende oppmerksomhet".

Hm, tror jeg skal begynne å tenke mer over hvor jeg har oppmerksomheten min når jeg gjøre flere ting på en gang - hvem er det viktigst å vie oppmerksomhet akkurat der og da? I tilfellet over vil jeg si sønnen min - det skal ikke gå utover han at jeg skal være "SUPER"mammaen som er kokk, venninne og Facebook-oppdatert samtidig som han gjerne vil ha vann i flaska si. For han vil nemlig fortelle meg om en liten grønn larve han så på terrassen i stad - men den får aldri jeg høre om - fordi jeg har oppmerksomheten min for mange steder samtidig..........



4 kommentarer:

  1. Har fulgt bloggen din et par uker nå. Titter inn og ser at du har kommet med nye innlegg. Ville bare si at jeg synes du skriver uttrolig bra og tar for deg noen gode temaer!

    SvarSlett
  2. Tusen takk for det, blir så glad :-)

    SvarSlett
  3. Dette var en god påminnelse :-)

    SvarSlett
  4. Veldig bra skrevet! Måtte le av det siste du skrev om larven ute på terassen - det er jo så sant så sant! Unger er SÅ skjønne når de kommer og vil fortelle om slike nye oppdagelser ^^,
    Et fint sitat som passer inn her:
    "Listen earnestly to anything your children want to tell you, no matter what. If you don`t listen eagerly to the little stuff when they are little, they won`t tell you the big stuff when they are big, because to them all of it has always been big stuff."
    -Chaterine M. Wallace
    :-)

    SvarSlett