onsdag 17. august 2011

Gode råd

Dabladet hadde 15.08.11 en artikkel om utbrenthet. Det kan ramme alle uansett hva man jobber med. Det er ingen diagnose, men er en følelse av utmattelse og samtidig mangel på engasjement i jobben. Det var så en liste med gode råd mot utbrenthet - og noen av de er veldig gode råd generelt  i livet:

Ta vare på deg selv. Overinvolvering og overdreven ansvarstaking for andres lykke og velferd og å gi mer enn du tar i mot sliter deg ut på sikt.

Sett grenser. Jo mer du har å gjøre, desto viktigere å prioritere og sette dine egne grenser. Det er ikke mulig å få med seg alt. Og du vet best selv hvor dine grenser bør være - markèr og vern om de.

Ikke personliggjør nederlag. I stedet for å ta kun egen skyld for nederlag; snakk med andre for å bli klar over hva som egentlig skjedde, hva som var årsaken, og hva som var eget bidrag. Da kan man se at ansvaret ikke bare ligger hos deg, og at utenforliggende faktorer også spiller en rolle.

Prioritèr familie og venner. Familie og venner virker inn på jobb og motsatt, så bruk tid på dem så du kan slappe av og roe ned.

Og selvfølgelig det vanlige: vær fysisk aktiv, sov nok, spis sunt :-) Mine tanker rundt kosthold kommer i et senere innlegg.

Kjenner meg igjen i både overinvolvering og overdreven ansvarstaking jeg, og at det å prioritere og innse at jeg ikke klarer alt, rekker alt, har mulighet til alt er vanskelig. Og ikke minst har jeg lett for å tenke at det er min og bare min skyld hvis noe ikke blir som planlagt. Hva med deg?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar