mandag 20. juni 2011

Skal. Bør. Må.

Nå er det lenge siden jeg har skrevet, og det skyldes at jeg har vært på kurs som nevnt tidligere samt en nydelig liten ferie til fantastiske Lisboa. Nå er det tilbake til jobben og hverdagen igjen. Og det er sant: noe av det beste med å reise er at det er så godt å komme hjem igjen :-)

Skal. Bør. Må. Det er ord som vi ofte har i hodet og som styrer hva vi tenker og hva vi velger å gjøre. Jeg skal ikke spise sjokolade i dag. Jeg bør gjøre ferdig alle arbeidsoppgavene før jeg reiser hjem fra jobb i dag. Jeg må ha det strøkent i huset og bake kake til besøket i kveld. Dersom vi har mange slike skal - bør- må- regler kan hverdagen bli ganske så stressete. For disse små ordene har stor innvirkning på hvor stor grad av handlingsrom vi opplever at vi har. Og da tenker jeg på handlingsrom til å ta ting litt mer på sparket, som det kommer, utifra hva som passer, hva vi har lyst til og overskudd til.

Ei dame jeg kjenner har aldri i hele sitt liv kjøpt en ferdig sukkerbunn (sånn man bruker når man skal lage bløtkake). Hun har en tanke om at man ikke skal kjøpe ferdig bunn, det er kun hjemmelaget som er god nok. Det er mer en en gang hun har stått på kjøkkenet sent på kvelden helt utslitt og tvunget seg til å bake fordi tanken om at hun SKAL, BØR, MÅ har vært så sterk. Og hvor mange (damer) kjenner seg ikke igjen i at man bare MÅ støvsuge, rydde og vaske før man får besøk? Selv om man kanskje ikke har energi til det, eller den energien man har kunne vært brukt til noe hyggeligere?

Så kan du spørre deg selv: hvor hensiktsmessig er disse skal, bør og må? Dersom du ikke har overskudd eller lyst til å bake sukkerbunn i dag, hvorfor ikke kjøpe en i butikken? Hvis huset ikke er strøkent, hvem dør av det? Og legger du merke til litt støv i krokene når du er på besøk hos andre? Neppe. Hvis du vil bruke energien din på hyggeligere ting må du ta et oppgjør med dine skal, bør og må.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar