onsdag 26. oktober 2011

Helsebløffene

Det har vært stille fra meg i det siste. Grunnen er en bakterie i kroppen og en operert fot som plutselig hovnet opp og ble kranglete etter å ha vært fin i flere uker. Jeg går på antibiotika, og på tross av det er foten min akkurat nå hoven og kjempevond. Jeg kjenner meg sliten, lei, lei meg. Så for å bryte den vonde følelsen har jeg bestemt meg for å blogge litt akkurat nå. Da må jeg flytte fokuset over på noe annet, en teknikk som ofte kan ha god effekt hvis man er i den negative sirkelen og ønsker å bryte den. Så håper dere bærer over med meg at det går veldig opp og ned med hvor ofte det kommer nye innlegg, og at dere har en fin kveld - akkurat nå. Klem fra meg


Helsebløffene
Magasinet 22.10. hadde en interessant artikkel kalt "Helsebløffene": " Rynkekremene virker ikke. Fem om dagen har liten effekt. Og trening kan gjøre det vanskeligere å gjøre deg tynn". Det vises til forskning på ulike områder som nok rokker ved såkalte "sannheter". For eksempel viser det seg at eldre som er overvektige lever lengst og at det antakelig ikke har noen helsegevinst for yngre mennesker som er lett overvektige å slanke seg. Det de fleste forskerne kan være enige derimot er at det er bedre å være litt overvektig og i god form enn tynn og i dårlig form. Trening kan gjøre det vanskeligere å bli tynn fordi trening stimulerer sulten og vi spiser mer eller vi beveger oss mindre når vi har trent og deretter spiser mer mat. En studie har vist at høye doser av antioksidanter økte risikoen for farlige endringer i cellene, og at tilskudd av multivitaminer ikke har noen vesentlig betydning. Angående fem om dagen kom det i fjor en stor internasjonal studie av 500 000 europeere som viser at å spise frukt og grønt har liten betydning for å redusere kreft. Når det gjelder hudkremer som lover å holde huden yngre så finnes det ingen bevis for at ingrediensene i slike kremer har effekt på rynker. Men jo dyrere kremene er, desto mer tror vi på dem. Vi vil gjerne kjøpe en illusjon.


Så kan man jo alltids tro eller ikke tro på diverse forskning og resultater, men jeg må si at dette bare styrker mitt mantra: den gyldne middelvei. Jeg tror på å gjøre det som kjennes bra og riktig ut for meg. Og for meg MÅ det være god plass til å NYTE ulike ting uten å drukne i dårlig samvittighet eller negative tanker etterpå. Og jeg er helt sikker på at de rimelige hudpleieproduktene jeg bruker er helt fantastiske for akkurat min hud. For en lykke a gitt, da slipper jeg å bruke masse penger på ting som ikke virker allikevel! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar