torsdag 3. november 2011

Barn og stress

Jeg er så heldig å få A-magasinet med uregelmessige mellomrom, og da sluker jeg gamle utgaver. Som en interessant artikkel om barn og stress 17.12.2010. 


"Barn trenger litt stress"
Psykolog Oddgeir Friborg snakker om at mennesker har en formidabel kapasitet til å takle stress. "Alt som innebærer krav, eller en forventning om en løsning, er bra når man opplever at man mestrer det. Da lærer man å løse utfordringer, man føler at man utretter noe, og man får ny kunnskap.... For at barn skal utvikle nye ferdigheter og ny innsikt må de prøve seg på ting som innebærer stress. Jeg tviler på at det er mulig å utvikle personlig styrke hvis man ikke har stått i situasjoner som krever mestring....Barn må pushes men på en støttende måte". Et eksempel er der hvor barn skal legge frem ting for klassen. For sjenerte barn kan dette oppleves ekstremt stressende, det er allikevel ingen god løsning å la de slippe. Istedet kan man kanskje legge til rette for en kortere presentasjon eller at man gjør den sammen med flere. Som foreldre er man opptatt av å beskytte barnet sitt mot stressende situasjoner, men kan ende opp med å gjøre barna en bjørnetjeneste slik at de ikke står rustet til å møte utfordringer senere i livet. Ved å takle stress lærer hjernen og kroppen at ting ikke er så farlig likevel, at man mestrer situasjonen. Hjernen vil så reagere mindre sterkt neste gang man er i en liknende situasjon. 


Tenk så viktig kompetanse det er da!! Det skal jeg virkelig tenke på neste gang en av mine små er i en situasjon hvor jeg brenner etter å hjelpe til, overta, gjøre det lettere. Kan hende jeg ved å gjøre det fratar de muligheten til å komme seg gjennom en vanskelig situasjon som kan ende med å få det til tross alt og at det ikke var så farlig allikevel. Jeg tenker på hvor utrolig viktig denne erfaringen er i forhold til angst, det å føle at ting er så skummelt at man tror man skal dø, og hvor det er lettere å trekke seg unna situasjonen enn å stå i den. Jo mer erfaring man har med at man mestrer vanskelige ting selv om man er stressa og redd jo bredere plattform har man å stå på senere i livet til alle utfordringene livet har å by på. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar