onsdag 19. oktober 2011

Superkjapt hjemmelaget syltetøy - namnam!

Jeg elsker bringebærsyltetøy - hjemmelaget vel og merke. Det man får kjøpt i butikken smaker mer stivelse og sukker enn bær synes jeg. Så for å lage litt ekstra stas på helgen, ungene mine og meg selv pleier jeg å lage syltetøyet selv. Jeg kjøper en pose frosne bringebær (posen jeg kjøper på Rema er på 400 g og koster ca. 25,-) som jeg legger på benken til jeg har tid til å lage det. Spiller ingen rolle om bærene ikke er helt tint. Har de i en litt grunn bolle/asjett, moser med gaffel til det meste er most (det tar 1-2 minutter) og har i 1/2 dl sukrin som jeg rører godt inn. Dette blir et surt og godt syltetøy som ikke blir for rennende. Ferdig på noen få minutter og supergodt!!! Hvis du ikke tror det er så enkelt så syns jeg du skal prøve. Og hvis du er glad i litt søtere syltetøy så hadde jeg prøvd med 1 dl sukrin eller vanlig sukker. så kan du heller kutte ned på mengden neste gang hvis du tror det blir ok - og jeg lover deg at du kommer til å lage det mer enn en gang når du først har prøvd. Når jeg er ferdig fryser jeg ned noe av syltetøyet i bittesmå bokser med lokk som jeg tar opp hvis jeg får brålyst på syltetøy en annen gang - da tiner jeg en boks i mikroen noen få minutter og vips! nylaget syltetøy. Resten har jeg i en fin gjennomsiktig krukke med lokk som jeg setter fremst i kjøleskapet - da er det ingen av mine unger som velger det kjøpte syltetøyet når de åpner kjøleskapsdøra. For de som er opptatt av færre karbohydrater så inneholder bringebær kun 3 karbohydrater per 100 gram og sukrin 0. Og for de som ikke er opptatt av karbohydrater men av sunn mat uten unødig sukker så får du ikke noe bedre enn dette.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar