fredag 9. september 2011

"Du er så flink!"?

"Du er så flink!" Det kan jeg høre innimellom. Fordi noen syns at det at jeg baker mye eller strikker votter til ungene er å være flink. Jeg gjør de tingene fordi jeg har LYST, ikke fordi jeg føler jeg MÅ. Og det er viktig! Å gjøre ting fordi man har lyst til det, fordi det gir en god følelse, glede, overskudd, ro. Ikke fordi det er noe en tenker at en bør, skal. 

Noen ganger når jeg står opp om morgenen i helgene kan jeg få en akutt lyst til å bake noe. Da gjør jeg det, og det er så deilig! Hvis jeg hadde stått opp om morgenen og visst at jeg MÅTTE bake hadde opplevelsen blitt en helt annen. Lysten, motivasjonen og den gode følelsen jeg har i kroppen når jeg blander deigen og titter inn i ovnen mens det hever hadde vært fraværende. Stress og irritasjon over å bruke tid en lørdags morgen på noe jeg egentlig ikke har lyst til hadde nok ødelagt mye av den gode følelsen.

Det andre gjør og velger å bruke tida si på er ikke nødvendigvis det som er riktig for deg. Det kan fort bli slik at vi tenker vi må gjøre det andre gjør for å føle oss gode nok. For eksempel å lage all mat fra bunnen av, invitere venner til store fester med masse planlegging i forkant, ta med ungene på alt av aktiviteter og happenings, ha det største og mest strøkne huset osv. For å ha det godt med deg selv er det lurt å tenke igjennom om det du er flink til også er noe du liker å gjøre - at du ikke gjør det fordi andre skal syns du er flink.

Ha en fin helg :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar