tirsdag 20. september 2011

Det har JEG lyst til!

Å velge noe kun for sin egen del kan være vanskelig. Det kan være at en er redd for hva andre skal tenke og hvordan andre tolker det valget en tar, det kan være at en har liten erfaring med å prioritere seg selv. Det er allikevel viktig å ta enkelte valg i livet basert på hva du selv mener er viktig for deg uavhengig av andre. Det kan være å ha nok tid til å være alene - uten kjæreste, ektefelle, barn, venner osv. Eller å gå på et kurs eller reise et sted du har hatt ønske om i lang tid selv om ens nærmeste ikke kunne tenke seg å bruke tid på akkurat det du ønsker å bruke tid på. Og 100 andre ting.


Å kjenne seg selv godt nok til å vite når man har et ønske eller behov for noe som man bør gjennomføre for sin egen del er viktig kunnskap. Så hvordan kan jeg vite hva som er viktig for meg og hva jeg bør prioritere? Det kan være lurt å skrive det ned når man får en tanke eller følelse som sier "å, det har jeg lyst til!" eller "det kunne jeg tenke meg, men det kommer aldri til å bli noe av". Å skrive ned det du har skikkelig lyst til fordi DU HAR LYST gir deg en pekepinn på hva som er viktig for deg. Det er utrolig hva man kan få til og gjennomføre hvis man bestemmer seg for det. Men da må man først bli klar over hva en har lyst til. Så hvis du ikke har så mange konkrete planer eller ønsker for deg selv, begynn å kjenne etter hva som appellerer til deg og skriv det ned. Det er første steg til å bli bedre kjent med deg selv og dine interesser, ønsker, behov, gleder. Og ikke sensurer deg selv ved å tenke at det ikke går eller at andre vil tenke at det er dumt, at du er egoistisk eller sær hvis du gjennomfører det. Det er ditt liv, du kan velge å prioritere deg selv når det virkelig er noe du ønsker uten å få dårlig samvittighet. Det kan være sinnssykt vanskelig hvis du har liten trening på å prioritere deg selv, så det eneste som duger da er å trene på det. Så hva venter du på? 


Ps: Hvis du lurer på hvordan min liste ser ut så inneholder den blant annet å lære meg å danse salsa, å reise til Amalfi-kysten, å drive med keramikk, å bli supersterk i kroppen, å jobbe i utlandet, å få lest alle bøkene jeg har i bokhylla, gå Besseggen, prøve paragliding.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar