onsdag 11. januar 2012

NÅ! Tilstedeværelse i hverdagen

Jeg er utdannet gestaltterapeut og gikk 4 år deltid på skole for å bli det. Under studiet jobbet jeg mye med det å være her og nå, å øke oppmerksomhet på pust, tanker, følelser her og nå. Ikke på det som skjedde i stad eller det som skal skje etterpå, men akkurat her og nå. Jeg har blitt ganske sløv på her og nå, og har bestemt meg for å gjøre noe med det - NÅ. Så i kveld har jeg lest boka "NÅ- tilstedeværelse i hverdagen" av Mikael de Vibe og Ragnar Karem. Den anbefales! I boka er det et par nydelige dikt som jeg bare må dele med dere. Det første gir meg lyst til å lage meg kopp te med det samme bare for å være i nåtiden. Med andre ord en enkel teknikk som alle kan bruke for å flytte fokuset fra alt annet til HER - NÅ.


Om å nyte en god kopp te
Du må være fullstendig våken og tilstede for å kunne nyte teen.
Bare ved å være oppmerksom på nåtiden, er hendene i stand til å føle den behagelige varmen i koppen.
Bare i nåtiden kan du kjenne aromaen og glede deg
over den søte og delikate smaken.
Hvis du grubler over fortiden eller bekymrer deg for 
for fremtiden, vil du gå glipp av opplevelsen ved å
nyte en god kopp te.
Du vil se ned i koppen, og teen vil være borte.
Slik er det også med livet.
Hvis du ikke er fullstendig tilstede i nåtiden, vil du
se deg rundt og oppdage at det er borte. Du vil ha mistet
følelsen, aromaen, gleden og skjønnheten ved livet.
Det vil virke som livet løper fra deg.
Fortiden er historie.
Lær av den og la den ligge.
Og fremtiden er ikke her enda.
Legg planer for den, men kast ikke bort tiden med
å bekymre deg for den.
Bekymring er bortkastet.
Når du slutter med å gruble over det som allerede
har skjedd, når du slutter med å bekymre deg om det
som kanskje aldri vil skje, da først vil du være tilstede
i øyeblikket.
Det er da du vil begynne å oppleve gleden ved å leve!


Thich Nhat Hanh


Det andre diktet har ukjent forfatter og heter


Tilgivelse
Å tilgi er ikke å glemme
Å tilgi er egentlig å huske, 
at ingen er perfekt,
At vi alle snubler, når vi så gjerne
ville stå oppreist.
At hver av oss sier ting vi skulle
ønske vi ikke hadde sagt.
At vi alle kan glemme at kjærlighet
er viktigere enn å ha rett.


At vi er så mye mer enn våre feil.
At vi ofte er vennlige og omsorgsfulle.
At å akseptere en annens feil, kan
hjelpe oss å akseptere våre egne.
Å tilgi er å huske, at sjansen er ganske høy
for at vi snart trenger å bli tilgitt selv.


At livet noen ganger gir oss mer enn
vi makter å håndtere.
Å tilgi er å huske, at vi har plass i vårt
hjerte til å begynne på nytt,
På nytt
Og på nytt
Og på nytt.


Fantastisk nydelig, ikke sant? Og sant! Å huske på at ingen er perfekt og at vi er mer enn våre feil. Ha en fin kveld alle sammen - akkurat !



2 kommentarer:

  1. Hei!
    Snubla tilfeldig borti bloggen din da jeg søkte "God nok" på Google. Kjempefin blogg du har med temaer som er godt for hjertet å lese :-) Nydelige dikt forresten. Ble helt blank i øynene.. :-) Bokanbefalingen skal jeg jammen notere ned!
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  2. Takk, det var hyggelig :-)

    SvarSlett